Ana içeriğe atla

Artırılmış Gerçeklik nedir ve hangi alanlarda kullanılıyor?


Artırılmış gerçekliğin temelinde “bağlam bilinçli sistemler” vardır. Bağlam bilinçli sistemler, kullanıcıların içinde bulundukları yer, nesneler, durum, aksiyon gibi bağlamları tanımaya yönelik ve tanıma işlemi sonucunda da ihtiyaç duyabilecekleri veya ilgili olabilecekleri bilgilerin getirilmesi ile ilgili bir sistemdir.


Türkçeye Artırılmış Gerçeklik ya da Zenginleştirilmiş Gerçeklik olarak çevirilen “Augmented Reality”, gerçek dünyadaki çevrenin ve içindekilerin bilgisayar tarafından üretilen ses, görüntü, grafik ve GPS verileriyle zenginleştirilerek meydana getirilen canlı, doğrudan veya dolaylı fiziksel görünümü olarak tanımlanır.  Bir olay mobil cihaz, akıllı gözlük ya da tablet bilgisayarınızın kamerası yardımı ile gerçek dünyada işlevsel hale gelmektedir. 



Artırılmış gerçeklik üç aşamada oluşur. Bunlar; bağlam tanıma, içerik getirme ve içerik gösterimidir. Cihazların cisim tanıma özelliklerinin kullanılması ile sanal ortamda yaratılan nesneler, gerçek dünyada cihazın algıladığı görüntünün üzerine eklenmesi ile oluşur.



Artırılmış gerçeklik size, yeni bir eve taşındığınızda ya da evinizin var olan dekorasyonunu yenilemek istediğinizde mobil cihazınızı evin içinde gezindirerek farklı alternatifleri görebildiğiniz ve eğlenceli şekilde görüntüler yardımıyla da sonucun nasıl olacağından kuşku duymayarak evinizi değiştirebildiğiniz uygulamalar sunuyor. Bu konuda IKEA ve Marshall Boya bu teknolojiyi rakiplerinden önce kullanan firmalardandır.



Pizza Hut ise, paket servislerinde pizza kutularının üzerinden kampanya videosu izletmiş ve video sonundaki linkler ile tüketicileri istediği şekilde yönlendirmişti.



Türkiye’de firmalar tarafından artırılmış gerçeklik kullanımı ürün pazarlama amacıyla yaygınlaşmaya başlamıştır. Renault reklam kampanyası için oluşturduğu görselin üzerinde telefonunuzun kamerası ile görüntüleyebileceğiniz reklam videosu gizlemiş, Fenerbahçe Spor Klubü ise taraftarları için tasarladığı t-shirtlerin üzerine uygulama ile okunabilen video eklemiştir.



Marshall boyanın “Gör&Boya” mobil uygulaması ile öncülük ettiği teknoloji kullanımı, rakip firmaları tarafından izlenilerek Filli Boya “Mimar Benim”, Dyo ise “Düşle Yap Olsun” uygulamalarını geliştirmiştir. Uygulamalar hala yayında, deneyebilirsiniz.



Sakıp Sabancı Müzesi için geliştirilen uygulama sayesinde ise mobil cihazınız müze gezinizde size rehberlik ediyor. Eserlerin üzerindeki figürleri cihazınıza okutarak açıklama, İngilizce çevirileri gibi bilgiler sunarken, kitapların sayfalarını da değiştirebiliyorsunuz.



Reklamcılık dışında Eğitim alanında canlı kitap uygulamalarında ve Tıp, Turizm, Eğlence, Oyun, Güvenlik gibi alanlarda da kullanımı yaygınlaşmaktadır. Diğer tüm yeni teknolojiler gibi ucu bucağı olmayan, kullanım alanları hayal gücünüzle sınırlı olan artırılmış gerçeklik teknolojisi kullanımının daha da yaygınlaşması bekleniyor.



Bu blogdaki popüler yayınlar

Cloud Computing Reference Architecture: An Overview

The Conceptual Reference Model Figure 1 presents an overview of the NIST cloud computing reference architecture, which identifies the major actors, their activities and functions in cloud computing. The diagram depicts a generic high-level architecture and is intended to facilitate the understanding of the requirements, uses, characteristics and standards of cloud computing. As shown in Figure 1, the NIST cloud computing reference architecture defines five major actors: cloud consumer, cloud provider, cloud carrier, cloud auditor and cloud broker. Each actor is an entity (a person or an organization) that participates in a transaction or process and/or performs tasks in cloud computing. Table 1 briefly lists the actors defined in the NIST cloud computing reference architecture. The general activities of the actors are discussed in the remainder of this section, while the details of the architectural elements are discussed in Section 3. Figure 2 illustrates the intera

Cloud Architecture

The cloud providers actually have the physical data centers to provide virtualized services to their users through Internet. The cloud providers often provide separation between application and data. This scenario is shown in the Figure 2. The underlying physical machines are generally organized in grids and they are usually geographically distributed. Virtualization plays an important role in the cloud scenario. The data center hosts provide the physical hardware on which virtual machines resides. User potentially can use any OS supported by the virtual machines used.  Operating systems are designed for specific hardware and software. It results in the lack of portability of operating system and software from one machine to another machine which uses different instruction set architecture. The concept of virtual machine solves this problem by acting as an interface between the hardware and the operating system called as system VMs . Another category of virtual machine is called

CLOUD COMPUTING – An Overview

Resource sharing in a pure plug and play model that dramatically simplifies infrastructure planning is the promise of „cloud computing‟. The two key advantages of this model are easeof-use and cost-effectiveness. Though there remain questions on aspects such as security and vendor lock-in, the benefits this model offers are many. This paper explores some of the basics of cloud computing with the aim of introducing aspects such as: Realities and risks of the model  Components in the model  Characteristics and Usage of the model  The paper aims to provide a means of understanding the model and exploring options available for complementing your technology and infrastructure needs. An Overview Cloud computing is a computing paradigm, where a large pool of systems are connected in private or public networks, to provide dynamically scalable infrastructure for application, data and file storage. With the advent of this technology, the cost of computation, application hosting, c